Pistacje

Pistacje na tle innych orzechów wyróżniają się zarówno właściwościami, jak i wartościami. Jako jedyne zawierają karotenoidy, czyli zeaksantynę oraz luteinę. Wspomagają one pracę oczu. Najwięcej zawierają również potasu obniżającego ciśnienie tętnicze. Nazywane są zielonymi migdałami oraz orzechami szczęścia.

Pistacje to nasiona drzewa pistacjowego i zawierają w sobie znaczne ilości białka, błonnika, witamin z grupy B, czy antyoksydanty. Naukowcy twierdzą, że spożywając 60-70g pistacji w ciągu dnia zmniejszy ryzyko rozwoju raka. Antynowotworowe właściwości zawdzięczają dzięki pochodnej witaminy E – gamma-tokoferolowi. Regularne spożywanie zielonych migdałów poprawić może również funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Regulują poziom cukru we krwi oraz prawidłową wagę ciała. Istotny wpływ na pracę serca nie jest zatem przypadkowy. Bardzo ważną zaletą spożywania orzechów szczęścia jest obniżanie poziomu cholesterolu.

Wartości odżywcze pistacji (w 100 g):

  • Wartość energetyczna – 562 kcal
  • Białko ogółem – 20.27 g
  • Tłuszcz – 45.39 g
  • Węglowodany – 27.51 g (w tym cukry proste 7.66)
  • Błonnik – 10.3 g

Witaminy:

  • Witamina C – 5.6 mg
  • Tiamina – 0.870 mg
  • Ryboflawina – 0.160 mg
  • Niacyna – 1.300 mg
  • Witamina B6 – 1.700 mg
  • Kwas foliowy – 51 µg
  • Witamina A – 415 IU
  • Witamina E – 2.30 mg

Minerały:

  • Wapń – 105 mg
  • Żelazo – 3.92 mg
  • Magnez – 121 mg
  • Fosfor – 490 mg
  • Potas – 1025 mg
  • Sód – 1 mg
  • Cynk – 2.20 mg

Spora ilość żelaza zapewnia pomoc w walce z anemią. Zaleca się zatem uwzględnienie ich w jadłospisie osób chorych. To zadziwiające jak takie małe orzechy mogą wnieść dobrego dla organizmu człowieka. Jednak to nie koniec dobrych wpływów na nasze ciało. Witaminy z grupy B zacznie poprawiają pracę układu nerwowego, a co za tym idzie zwiększają jego odporność oraz pozytywnie działają na stres. Mimo tego, że są dosyć kaloryczne (562 kcal w 100 gramach), to sportowcy na redukcji często wplatają je w swoje plany dietetyczne. Zawarty w dużej ilości błonnik powoduje uczycie nasycenia, co przyczynia się chęci podjadania. Kwasy tłuszczowe regulują metabolizm oraz zapobiegają gromadzeniu niechcianej tkanki tłuszczowej.